Reggel van, szól a vekker – vagy ébresztenek a gyerekek. Kinyitod a szemed, hol is vagyok? Milyen nap van? Újabb hétköznap, irány dolgozni!
Nálatok hogy megy az ébredés? Örömmel készülődsz a munkába, vagy mintha a vesztőhelyre vinnének? Elárulunk egy titkot: minden a motiváción múlik! Erről beszél Dan Ariely is a következő TED előadásban:
Az előadásban Ariely több példán keresztül mutatja be, milyen fontos a motiváció, ha az elvégzendő feladatokról van szó.
Hogyan csökkenthető hatékonyan a motiváció?
Az egyik bemutatott kísérletben három csoportnak adtak egy-egy papírt, amelyen betűk álltak egymás mellett véletlenszerű előfordulással és mérettel. A feladat az volt, hogy két dollárért keressék meg az egymás mellett előforduló ugyanolyan betűket, és karikázzák be azokat. Ha végeztek, kaphattak újabb papírt ugyanezzel a feladattal, de már csak 1.90 dollárt ajánlottak a munkájukért. A következő körben 1.80-at és így tovább. A kutatás célja az volt, hogy kiderítsék, meddig hajlandók az emberek ugyanazt a feladatot elvégezni egyre kevesebb összegért.
A három csoport között a különbség a következő volt:
- Az első csoportban az emberek ráírhatták a nevüket a beadandó feladatlapra. Miután végeztek, egy vizsgabiztos elvette tőlük a lapot, végignézte, majd annyit mondott: „Aha”, és a mellette lévő irathalomra helyezte a feladatlapot.
- A második csoportban nem írták rá a lapra a nevüket, az ellenőrző személy nem nézte meg a feladatot, csak elvette és az irathalomra helyezte.
- A harmadik eset annyiban különbözött a másodiktól, hogy nem az irathalomba helyezte a feladatot, hanem egyenesen az iratmegsemmisítőbe.
Szerintetek melyik csoport végezte tovább a feladatokat?
Természetesen az első. Azonban a meglepő az volt, hogy a második és harmadik csoport közel ugyanott hagyta abba a feladatlapok megoldását! Hogy miért? Csupán az első csoport szereplőiben alakult ki az a két dolog, amely elengedhetetlen ahhoz, hogy jól érezzük magunkat egy feladat megoldásánál:
- törődtek a munkájuk eredményével
- kaptak visszajelzést, még ha nem is túl szofisztikáltat
IKEA-effektus – igen, létezik!
Dan Ariely szemléletes példával mutatta be az IKEA-effektust. Biztos, hogy nektek sem lesz ismeretlen!
Ugye veletek is előfordult már, hogy bementetek az IKEA-ba, megvettetek egy bútort, ami nem nyűgözött le, de tökéletes volt a célra, majd hazavittétek, két napon keresztül szenvedtetek az összerakással, és a végén a világ legcsodálatosabb bútordarabja állt a nappalitokban?
Na, ezt hívja Dan IKEA-effektusnak! Azáltal, hogy időt, energiát és személyes emlékeket fektetünk a bútor felépítésébe, kötődést alakítunk ki vele, és sokkal többre értékeljük a végeredményt! Egyszerűen hangzik, nem igaz?
Ugyanígy van ez a munkahelyi feladatainkkal is. Minél több időt és energiát fektetünk egy feladatba, annál szívesebben foglalkozunk vele.
Mit is jelent számunkra a munka?
A munka fogalmát tipikusan a kompenzációval és motivációval társítjuk, de ennél sokkal több mindent kellene hozzáadnunk:
- jelentést,
- teremtést,
- kihívásokat,
- tulajdonlást,
- identitást,
- büszkeséget és így tovább.
Ha hozzáadjuk ezeket az elemeket, és figyelmet fordítunk a létrehozásukra, és arra, hogyan adjuk át ezeket a munkavállalóinknak, akkor nagy valószínűséggel boldogabbak és hatékonyabbak lesznek.
Céges gamifikációs rendszerek, élménytervezett munkahelyi folyamatok segítenek a jelentés megfogalmazásában és a napi szinten ismétlődő emlékeztetésben. A komplexebb kihívásokat egy egyszerűsített koncepcióba, metaforába foglalják, ami egyszerűbben átlátható, így táplálja az elérhetőség érzését, ami viszont a valós teljesítés során is motivál. Mindez pedig hatással van identitásunkra a munka során és a magánéletünkben egyaránt.
Foglaljuk össze a lényeget!
Mit tegyél, ha motiválni szeretnéd a munkatársainkat?
- Áldozz időt és energiát, és törődj az embereiddel és az általuk elvégzett munkával!
- Mindig adj visszajelzést!
- Az elvégzett feladatokat, ha az élet úgy is hozza, hogy már nincs rájuk szükség, próbáld minél inkább hasznosítani, különben komoly motivációvesztést tapasztalhatsz!
Számodra mit jelent a munka? Írd meg nekünk Facebookon!
Ha tetszett a cikk, iratkozz fel hírlevelünkre!