Egy olyan rendszer, ami az emberek közti kapcsolatok minőségi és mennyiségi javítását célozza, motiváló lehet a mindennapokban. Mivel a „csapatépítés”, a „gamifikáció” és a „játékosítás” fogalmak nagyon közel állnak egymáshoz, elképzelhető, hogy már most is egy játékosított rendszert használsz a csapatépítés során.

A gamifikáció nem egy túlmisztifikált fogalom: egyszerűen a részvétel és hatékonyság fejlesztésének új módja. Játékpénzzé, a játék erőforrásává teszi a nap mint nap ismétlődő feladatokat, és játékba hívja a munkatársakat. A játék pedig, különösen a kooperatív játék, összefogásra sarkall és serkenti a kommunikációt.

Motiváció a mindennapos munkában

Mindannyiunknak vannak olyan ismétlődő, egyhangú feladataink, amiket leginkább halogatni szeretünk, nem pedig elvégezni. A gamifikációs alkalmazások abban segítenek, hogy szórakoztatóan, játékos feladatokkal, kézzel fogható jutalmakkal motiváljuk alkalmazottainkat a monoton feladatok elvégzésére. Ez a fajta játék belső kényszert is szül, gondoljunk például a FarmVille vagy a CandyCrush játékokra, amik minden nap csalogatnak minket: ellenőrizni kell a haladást, és minden alkalommal jobb teljesítményre sarkallnak. Ez a célja a gamifikációnak is: folyamatosan szintet lépni és jutalmakat elérni úgy, hogy közben a vállalati csapatmunkát és összefogást is erősítjük.

Kapcsolat a csapatépítés és a gamifikáció között

A csapatépítés a csapat összefogásáról, együttműködéséről szól. A résztvevőknek a legtöbb esetben stratégiát kell alkotniuk céljuk elérése érdekében. A játékokban részt kell venniük, ami időnként olyan fizikai erőpróbát is jelent, ami nem mindenkinek esik jól (például egy kötélhúzás). A gamifikáció áthidalja ezeket a nehézségeket. Nap mint nap, csupán pár percben, de együtt játszanak a kollégák. Sokszor még a beszélgetésekbe is beszűrődnek a játékhoz kapcsolódó élmények és tervezgetések. A gamifikált rendszer segítségével a csapatépítés folyamatossá válik és az eredménye is napról napra tapasztalható.

De hogyan váltsunk a csapatépítés és a gamifikáció között? A megoldás egyszerű, ha tudjuk, mik a céljaink és hogyan szeretnénk elérni azokat. Tegyünk fel kérdéseket: „Mely problémákra kell odafigyelnünk?”, „Mely területeket akarjuk fejleszteni?”. Határozzuk meg a cég értékeit, így az alkalmazottak sikerei is a vállalat célja felé vezetnek majd. A csapatoknak tiszta és egyértelmű referenciaértékekre, egyértelmű célokra van szükségük.

Jól meghatározott terv a cél érdekében

Győződjünk meg róla, hogy meghatároztuk azokat tevékenységeket, melyeket gyakrabban szeretnénk látni a csapatunk tagjaitól. Ezt követően osszuk szét őket területek alapján, például:

·         Együttműködés

·         Kommunikáció

·         Találkozók

·         Beszámolók

A For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business írói, Kevin Werbach és Dan Hunter szerint a klasszikus pontok, kitüntetések, ranglisták – Points, Badges, Leaderboards (PBL) –, játékelemek felhasználása hatékony módszer a csapatok számára szakmai céljaik elérése érdekében. Pontrendszert alkalmazunk: Például, ha az általad vezetett megbeszélés összefoglalóját 1 napon belül elküldöd a résztvevőknek és ők hasznosnak találják ezt az összefoglalót, pontot kapsz. Ugyanígy, azzal is szerezhetsz pontot, ha a munkatársaktól kapott emailekre 6 munkaórán belül reagálsz. Pontot bármiért lehet adni, csak pontos célmegfogalmazás kell hozzá. A pontokkal napi szinten kaphatsz visszajelzést a munkádról.

Persze a cél, egy komolyabb mérföldkő elérése. Ez lehet egy szintugrás (például amikor a céges angol kurzus során középhaladó szintről haladó szintre kerülsz), vagy valamilyen jogosultság vagy kitüntetés megszerzése (például ha te kapod meg adott hónapra a "Hírvivő" szerepkört, azaz a vezetés felé te közvetíted a kéréseket és ötleteket, illetve te osztod meg a többiekkel a kapott válaszokat).

A ranglista nagyon elterjedt módja az ösztönzésnek. "A hónap dolgozója" tulajdonképpen a ranglista első helyét jelöli. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy a ranglista alkalmazása csak akkor visz előre, ha versenyhelyzetet akarunk teremteni. Nem feltétlenül szolgálja az együttműkést és a versenyeket nem kedvelő emberek számára ez nem jelent motivációt. A versengő, de nem az élbolyban lévő munkatársakat pedig távol is tarthatja a játéktól.

A siker elismerése és az alkalmazottak motivációja

A kitüntetések és jutalmak jó megoldást jelentenek annak megfigyelésére, kik azok az alkalmazottak, akik a határvonal felett és alatt helyezkednek el. Ezek a belső eszközök komoly értékkel bírnak: rangsorolhatjuk a csapatok egyetértését, a munkatársak támogató magatartását, ezenkívül hasznos visszajelzést kaphatunk a csapatokról. Mindezt egészséges kihívás keretein belül, ami azért is megkönnyíti a vezetőség dolgát, mert nem kell valós versenyhelyzetnek kitenni a csapatokat.

A siker elismerése elengedhetetlen a dolgozók motivációjában. A szociális elismerés fontos szerepet tölt be ebben. Például amikor a kollégák egymás munkáját követik és értékelik, együtt és proaktív módon kezelhetik a konfliktusokat. A játék keretein belül a munkatársak csapattagként tekintenek egymásra (ezzel elmarad a hierarchikus szemlélet), ami segíti az önszerveződést, az önszabályozást és a bizalom kialakulását/elmélyülését is. A csapattagok pontosan tudják, mit csinál a társuk, és ehhez igazíthatják saját erőforrásukat – bevállalva vagy visszautasítva egyéb feladatokat.

A mindezeken átívelő gondolat pedig természetesen a szórakozás, ami önmagában is jutalom valamennyi résztvevő számára.