A napi rutinfeladatokra, adminisztrációs feladatokra sokszor nem marad elég idő, hiszen munkatársaink, érthető módon, a kihívást jelentő, érdekesebb feladatokra koncentrálnak. Tulajdonképpen ez így rendben is van, de a szervezet működéséhez mindig hozzátartoznak elengedhetetlen adminisztratív kötelességek: munkaidőrögzítés, riportok elkészítése, ügyféladatok rögzítése stb. Gamifikációval új értelmet adhatunk az unalmas, de a cég működéséhez szükséges feladatoknak. Egy megfelelően kialakított játékba ágyazva nem csak ezeknek a feladatoknak az elvégzését, de az emberi kapcsolatok javulását, az emberek közti hatékonyabb információáramlást, illetve a munkavállaói elköteleződés javulását is elérhetjük. Sőt! Az átalakulást lépésről lépésre mi is követhetjük, ha a gamifikált rendszer analitikai funkciókkal is rendelkezik.
Esettanulmány
Volt egyszer egy IT csapat, akik egyedi megoldásokat fejlesztettek, különböző piaci területeken működő cégek számára. A fejlesztők elszántan dolgoztak, a legfejlettebb technikákat alkalmazva. Fejlesztéseik az elvárások szerint működtek, ennek ellenére, az ügyfelek nem voltak mindig elégedettek.
Habár a projektek időre elkészültek és leírás szerint futottak, a számlázás időráfordítás alapján történt. Az ügyfelek szerették volna látni, hogy a fejlesztők melyik feladattal pontosan mennyi időt töltöttek el és, hogy miért volt szükség annyi időre. Ugyanakkor a fejlesztők csak a fejlesztésre koncentráltak, évekig nem sikerült őket rávenni, hogy tevékenységükről napi szinten, még ha röviden is, de írásban számot adjanak a projekt menedzsment rendszerben.
Ez vezette a CEO-t vállalati szintű változtatásra: Bevezetett egy gamifikációs rendszert, a GameForTeam gamifikációs megoldást, hogy arra motiválja alkalmazottjait, hogy minden nap felvezessék a munkával töltött idejüket a központi menedzsment rendszerbe. A játékosok azzal szerezhettek pontokat, ha megfelelően regisztrálták napi aktivitásukat. A kapott pontokat egy bázis építő játékban tudták felhasználni, amiben együtt kellett működniük másik két csapattársukkal. Több, 2-3 fős, munkatársakból álló csapat versenyzett egymással. Az a csapat nyert, aki hamarabb felépítette a saját bázisát. A nyertes csapat játékosai nyereményüket könyvekre, oktatásra, szoftverekre, közös programokra tudták elkölteni.
A GameForTeam minden kezdeti elvárást felülmúlt: három hónap alatt a rögzített munkaórák száma több mint 30%-kal növekedett és a munkaleírások tiszták és részletesek voltak.
Az unalmas feladatok értelmet kapnak
Napjainkban a HR részleg és a menedzserek keményen dolgoznak, hogy növeljék az alkalmazottak elköteleződését, lojalitását a cég iránt. A munka, jó esetben, összetartást és jól működő kölcsönös kapcsolatokat jelent. A vállalatok ennek érdekében csapatépítő programokat szerveznek és komoly összegeket költenek a megfelelő munkakörnyezet kialakítására is. Azonban nem létezik olyan pozíció egy cégen belül, ahol nincs olyan feladat, amit a felelőse ne találna monotonnak vagy unalmasnak. Ezek a feladatok a vállalat működéséhez szükségesek, így nem lehet megszabadulni tőlük.
De a monoton kötelességet is át tudjuk keretezni és egy játékos élmény szerves részévé válhat a játékosítás, vagy más szóval gamifikáció segítségével. A halogatásnak ezennel vége! Célokat kell meghatározni, tisztázni kell az elvárt viselkedést, fel kell mérnünk a munkatársaink preferenciáit és vicces vagy szerethető részletekben gazdag, a szervezet kultúrájához passzoló gamifikációs megoldást kell keresnünk vagy létrehoznunk. Gamifikáció segítségével javuló csapatmunkát, fokozott információ megosztást és támogató csapatösszetartást érhetünk el.

Szervezeti gamifikációs alapok
Szervezeti gamifikáció alatt játékelemek és játékmechanika használatát értjük, szervezeti célkitűzések elérése érdekében. Játékelem például a játék háttértörténete, a különböző jutalmak (pontok, kitűzők), az elérhető szintek, a ranglisták. A játékmechanika a szabályok és folyamatok összessége, amelyek vezetik a játékost és meghatározzák a játékmenetet. Minden típusú folyamat gamifikálható egyértelműen meghatározott célokkal. Az Együtt@Csapat blog a szervezeti gamifikációra fokuszál.
A gamifikált rendszerekben született adatok érdekes információval szolgálnak a menedzsment számára is. Minden alkalommal, amikor egy felhasználó játszik, digitális nyomokat hagy. A játék során logolható, rögzíthető a játékos valamennyi lépése, amely alapján számtalan következtetést vonhatunk le egy csapat vagy a szervezet működésére nézve. Ezek közül az egyik legjelentősebb kérdés, a munkatársak elköteleződése. Ha egy játékos hónapokon át aktívan részt vesz a gamifikált rendszer használatában és ebben változást tapasztalunk, az egy előjele lehet az elköteleződés csökkenésének. Ha ezt időben észrevesszük, akkor még az előtt léphetünk a munkatárs megtartása érdekében, mielőtt ő a szervezet vagy csapat elhagyása mellett dönt.
Itt, az Együtt@Csapat blogon mostantól beleássuk magunkat a szervezeti gamifikáció részleteibe! Hasznos esettanulmányokkal fogunk szolgálni és publikáljuk a legfrissebb nemzetközi, vállalati gamifikációval kapcsolatos tudományos eredményeket.
Örülünk, hogy velünk tartasz!