Meglepő téma? Pedig nem rugaszkodtunk el a valóságtól – mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az INCARE (Integrated Solution for Innovative Elderly Care). Ez a projekt öt ország nyolc különböző szervezetének részvételével jött létre, köztük a SOFTIC Kft-vel, és az AAL JP (Active Assisted Living Joint Programme) program részeként, az EU pénzügyi támogatása mellett valósul meg. A projekt célja, hogy az idős emberek fizikai, szellemi és szociális aktívitását támogató innovatív rendszert hozzon létre.

De hogy jövünk mi a képbe? Úgy, hogy az INCARE motivációs keretrendszerét az Együtt@Csapat, a Game for Team gamifikációs megoldás alkotója tervezi, és a SOFTIC fejleszti. Ezért múlt héten mi is elutaztunk Varsóba, a projektet megvalósító szervezetek találkozójára, és kollégánk, Mátis Eszter Léna bemutatta az Együtt@Csapat által tervezett gamifikációs keretrendszer részleteit.

Mátis Eszter Léna az INCARE varsói projekt megbeszélésén. Forrás: Együtt@Csapat

Miért fontos a csoporthoz tartozás?

Az idős emberekre komoly pozitív hatást gyakorol mások társasága, és sokkal szívesebben tornáznak vagy sétálnak csoportban, mint egyedül.

Kutatások igazolják, hogy az idős emberek fizikai aktivitásában fontos szerepet játszik a társadalmi befolyás, a támogató és bátorító attitűd a környezet részéről. Ezzel szemben a negatív környezeti hozzáállás sok esetben el is tántorítja az időseket a fizikai aktivitástól.

Kutatások szerint a társadalmi befolyásnak idős emberek esetében három fő forrása van:

  • családtagok,
  • barátok,
  • egészségügyi szakemberek.

E három réteg támogatása időskorban sokkal lényegesebb, mint a középkorúak esetében, ami azt jelenti, hogy az évek előrehaladtával a szociális támogatás kiemelten fontos tényezővé válik a fizikai aktivitás tekintetében.

Azt is tudjuk, hogy az idős nők esetében a család befolyása lényegesen nagyobb, mint a barátok vagy épp a szomszédok véleménye és támogatása.

És most lássuk, ...

Hogyan épül fel a motivációs keret az INCARE esetében?

A motivációs folyamat három részből tevődik össze:

  • tervezés
  • monitorozás
  • értékelés

A programban részt vevő idős hölgy vagy úr tevékenységét közösen tervezi meg segítőjével, aki lehet egy családtag, de akár egy erre specializálódott szakember is. Ez a tervezet pedig egy, az idősek és „edzőjük” számára tervezett naptárban valósul meg.

A naptárban rögzítik a programokat, mint például a találkozókat, az INCARE rendszerbe épített kognitív játékokkal való időtöltést és a testmozgást is. A rendszer egyrészt monitorozza a tervek megvalósulását – például pulzusszám vagy geolokalizációs adatok alapján –, másrészt a program résztvevője is jelezheti egy-egy tervezett program megvalósulását.

A Game for Team alkalmazást az idősek igényeinek megfelelően átalakítjuk. Az idősekre szabott alkalmazásban a „játékosok” játékpontokat kapnak a napi kitűzött célok teljesítésének arányában. Ezek szükségesek a napi játékfordulóban való részvételhez.

Kooperatív és kompetitív

A Game for Team nagy előnye, hogy a játék egyszerre kooperatív és kompetitív: saját, 2-3 fős csapattal együttműködve kell építkezni, ugyanakkor több ilyen csapat van, akik versenyeznek egymással. A saját csapatáért minden csapattag felelős, ami cégek esetében is komoly motivációs erőnek bizonyult. A csapathoz tartozás élménye mellett a fokozatosan egyre komplexebbé váló játékszintek és az élményre fókuszáló grafikai tervezés biztosítják a hosszútávú elköteleződést.

A játék során az eredeti cél – az, hogy idős korában is maradjon aktív az illető – a játék eszközévé válik, ráadásul a játék során kialakuló és erősödő társas kapcsolatok tovább segítik az aktív életmód fenntartását.

A tartalmas emberi kapcsolatok alapköve a közös élmény. Az Együtt@Csapat az aktív közös élmények keretrendszerét tervezi meg idős emberek számára. Mi így teszünk egy szebb jövőért.

Téma fotó: John Moeses Bauan, Unsplash